22/05/2020

Publicat en Barcelona

La campanya Banca Armada denuncia que CaixaBank ha invertit més de 121 milions d’euros en el negoci de la guerra

• La campanya Banca Armada denuncia que l’entitat bancària continua finançant l’empresa espanyola MAXAM, una de les majors productores d’explosius del món, i que s’ha evidenciat que ha exportat armament a països en conflicte i sota embargament d’armes.
  • CaixaBank no només segueix invertint en la fabricació d’armament, assolint els 121 milions d’euros durant el període 2014-19, sinó que des de l’any 2019, l’entitat bancària és accionista d’INDRA, empresa dedicada a l’electrònica militar i a la militarització de fronteres.

Barcelona, 22 de maig de 2020. La campanya Banca Armada ha denunciat, un any més, els vincles de CaixaBank amb la indústria de la guerra. Ho fa avui, que l’entitat bancària celebra la seva junta d’accionistes de forma telemàtica.

David Montesinos, del Centre Delàs d’Estudis per la Pau a València, i en representació de Banca Armada, denuncia que “durant el període 2014-2019, CaixaBank ha finançat empreses d’armament per valor de més de 121 milions d’euros. Ens permetem posar en context aquesta xifra i relacionar-la amb l’actual crisi provocada per la Covid-19”.

L’activista assenyala que 121 milions d’euros equivaldria a la compra de més de 126 milions de mascaretes, (comptant que la unitat val 0,96 cèntims d’euro), o bé més de 8 milions de tests per detectar la Covid-19 (calculant un preu unitari de 15 euros). Montesinos ha recordat que els principis d’actuació de la política corporativa de Caixabank en el sector de la defensa (apartat 5.3 sobre les exclusions) afirma textualment: “Cap empresa del Grup proporcionarà serveis financers a […] empreses que venen armament a països o grups que estan subjectes a l’embargament d’armes de la Unió Europea, Estats Units i/o les Nacions Unides”

Caixabank MirillaSencer CAT

L’activista Inaxio Menjón, de AA-MOC Bilbao i en representació de Banca Armada, denuncia que hi ha documentats almenys set casos d’enviaments de material bèl·lic fabricat a Espanya cap a zones en conflictei que un d’ells té com a escenari la República Centreafricana i com a protagonista l’empresa espanyola d’explosius i projectils Maxam, que CaixaBank finança.

El programa iTrace que duu a terme l’organització Conflict Armament Research amb fons de la Unió Europea, recull evidències gràfiques que demostren que es van localitzar municions de petit calibre (inferiors a 20 mm) a República Centreafricana el setembre de l’any 2014, quan el conflicte i l’embargament al país seguien vigents. Aquestes troballes es van produir en dependències de la base militar de M’Poko, a set quilòmetres de la capital, Bangui, on hi ha l’aeroport internacional, i procedeixen de dos fabricants espanyols: Nobel Sport Espanya i Maxam Outdoors S.A.

Chloé Meulewaeter del Centre Delàs i activista de Banca Armada pregunta: “És CaixaBank conscient que està finançant un holding empresarial que fa exportacions a països en conflicte i amb embargament d’armes? Pensen seguir oferint-los suport financer? Quina explicació poden oferir-nos per justificar una inversió d’aquest tipus? No els hi fa vergonya tenir una política de relacions financeres en matèria de defensa i incomplir-la de manera tan flagrant?”.

Captura de pantalla 2020 05 22 a les 12.27.25

Ana Hernández, de AA-MOC Bilbao i membre de la campanya Banca Armada, també denuncia que durant l’any passat, CaixaBank va ampliar el seu horitzó d’inversió en empreses d’armament i ha començat a ser accionista d’Indra, empresa dedicada, entre altres, a l’electrònica militar i a la militarització de fronteres, mitjançant una compra d’accions que va ascendir a gairebé dos milions i mig d’euros.

“Cada vegada hi ha més accionistes i clients del seu banc que s’oposen a la seva política d’inversions i, no obstant, CaixaBank, amplia, encara més, la cartera d’empreses d’armament a les que finança. Invertir encara més en empreses que es lucren gràcies al patiment i a la guerra, no és el camí. Facin un exercici de responsabilitat i finalitzin la seva relació amb les companyies que es beneficien del negoci de la guerra”

Consulta i descarrega el vídeo de denúncia.

Consulta i descarrega la infografia sobre les inversions explosives de CaixaBank durant el període 2014-2019.

Campanya Junta d’Accionistes 2020

La campanya Banca Armada ha assistit a totes les juntes d’accionistes que han dut a terme els principals bancs espanyols durant aquest 2020 per donar a conèixer les inversions de cada entitat en el negoci de la guerra, i ha difós per a cada una de les juntes celebrades de forma virtual, un vídeo de denúncia.

• Junta accionistes BBVA (13 març 2020). El banc ha destinat 4.450 milions d’euros al finançament de la indústria armamentista, sent, un any més, el banc de l’Estat espanyol que lidera el rànquing d’inversions al negoci de la guerra i contribueix al manteniment de les armes nuclears, augmentant el seu suport en empreses involucrades en la fabricació d’armament nuclear.
  • Junta accionistes Banc Sabadell (26 març 2020). L’informe Shorting our security: Financing the companies that make nuclear weapons revela com aquest banc ha continuat donant el seu suport financer a AECOM (triplicant el seu suport a aquesta empresa entre 2017 i 2019, amb una suma total de més de 65 milions d’euros) i ha començat a finançar General Dynamics, dues empreses que contribueixen a la producció d’armes nuclears.
  • Junta accionistes Bankia (27 març 2020): Aquesta entitat va atorgar 55 milions d’euros en crèdits a l’empresa MAXAM el 2014, i va finançar en quasi 30 milions d’euros a INDRA, empresa que dedica al voltant del 27% de la seva producció a desenvolupar electrònica militar, simuladors de vol, sistemes de tir i defensa electrònica. El cas d’INDRA és especialment flagrant perquè es lucra amb la gestió de les polítiques de control fronterer que vulneren els drets fonamentals de les persones refugiades que fugen de territoris en conflicte com el Iemen.
  • Junta accionistes Banc Santander (3 abril 2020). Aquesta entitat manté vincles amb almenys 15 empreses de l’economia de la guerra, amb una suma total d’inversions i finançament de gairebé 3.000 milions d’euros. Inverteix en empreses Marca Espanya com MAXAM hòlding. També es relaciona amb el binomi INDRA-NAVANTIA, finançat amb 82 milions, que han signat recentment contractes per al Subministrament de Sistemes de Defensa Electrònica a més dels Sistemes IFF CIT-25D per al Programa de les Corbetes Avante 2200 per a l’Aràbia Saudita.

Sobre la campanya Banca Armada
La campanya està formada actualment per vuit organitzacions -Centre Delàs d’Estudis per la Pau, SETEM, Justícia i Pau, ODG, Col·lectiu Rets, AA-MOC, FETS i Fundació Novessendes- que tenen com a objectiu denunciar els vincles dels bancs convencionals amb la indústria de l’armament per sensibilitzar la societat sobre  la relació d’aquestes pràctiques financeres amb les tragèdies humanes i els conflictes internacionals. www.bancaarmada.org

Per a més informació:

– Maria Vázquez (Centre Delàs d’Estudis per la Pau)

premsa@centredelas.org – 633 561 498 – 93 441 19 47

– Marina Ubach (SETEM Catalunya)

comunicacio@setem.org / 661 464 220

Publicacions Relacionades